افزایش مصرف قهوه با کاهش خطر مرگ و میر ارتباط دارد

12 ژوئیه 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف قهوه ی بیشتر با کاهش خطر مرگ‌ و میر در میان افرادی با قومیت و فرهنگ مختلف ارتباط دارد.

محققان همچنین نشان دادند که مصرف قهوه‌ی بیشتر با کاهش خطر مرگ ناشی از دیابت، بیماری قلبی، سرطان، سکته‌ی مغزی و سایر عوارض سلامت ارتباط دارد.

 دو مطالعه‌ی جدید نشان داد که نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه در روز می‌تواند جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشد اما به تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیر قهوه بر جلوگیری از ابتلا به برخی بیماریهای مزمن نیاز است.

در اولین مطالعه محققان آمریکایی بر جمعیت غیر سفید پوست در این کشور تمرکز کرده و پس از 16.2سال دوره‌ی فالوآپ دریافتند که خطر مرگ با نوشیدن یک فنجان قهوه در روز 12 درصد و 2 تا 3 فنجان قهوه در روز، 15 درصد کاهش می یابد.

خطر مرگ همچنین در افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان، بیماری مزمن تنفسی، سکته‌ی مغزی و بیماری کلیوی نیز با مصرف قهوه کاهش می یابد.

 این نتایج حاصل بررسی مصرف قهوه توسط چهار نژاد مختلف است و ایمنی مصرف قهوه را بدون هیچ نگرانی تایید می‌کند و بر استدلال‌های پیشین بر مناسب بودن مصرف قهوه صرفنظر از قومیت افراد تاکید دارد.

در مطالعه‌ی دوم محققان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در لیون، میزان مصرف قهوه و خطر مرگ و میر را در 521330 شرکت کننده‌ی اروپایی ارزیابی نمودند.

نتایج این تحقیق نیز نشان داد خطر مرگ به همه‌ی دلایل، بطور چشمگیری برای افرادیکه میزان بیشتری قهوه می‌نوشیدند، پایین‌تر است و همچنین مرگ به دلیل انواعی از بیماریها مانند بیماریهای گردش خون با مصرف قهوه کاهش می یابد.

 نویسنده‌ی رهبر این مطالعه پرفسور Gunter و همکارانش سپس به بررسی میزان مصرف قهوه و بیومارکرهای عملکرد کبد، التهاب و سلامت متابولیک پرداختند.

 پرفسور Gunter توضیح داد: ما دریافتیم که مصرف بیشتر قهوه با کاهش خطر مرگ به همه‌ی دلایل  و بویژه بیماریهای گردش خون و بیماریهای گوارشی در ارتباط است. مهم اینکه، این نتایج در میان تمام 10 کشور اروپایی با عادات و فرهنگ‌های مختلف در نوشیدن قهوه مشابه بود. مطالعه‌ی ما همچنین دید‌گاههای مهمی در مورد مکانیزم‌های احتمالی اثرات مفید قهوه بر سلامت ارائه داده است. هر دو تیم  تحقیقاتی تاکید کردند که برای تعیین ماده یا مواد اصلی موجود در قهوه که چنین تأثیرات مفیدی را بر جا می گذارد، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

 دکتر Gunter از دانشکده‌ی بهداشت بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز و همکارانش در سرمقاله‌ی همراه با این مقاله ابراز داشتند: توصیه به مصرف بیشتر قهوه برای کاهش مرگ ‌ومیر و جلوگیری  از ابتلا به بیماریهای مزمن هنوز زود است، اگر چه واضح است که مصرف 3 تا 5 فنجان قهوه در روز یا مصرف کافئین تا میزان 400 میلی گرم در روز با اثرات نامطلوبی در بزرگسالان همراه  نمی‌باشد و می‌تواند جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

هر دوی این مطالعات در مجله‌ی Annals of Internal Medicine منتشر شده اند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/increased-coffee-consumption-linked-with-lower-risk-of-death-in-dual-international-studies-95320182.html